דף הבית דיג מסירה שיטות דיג רולר שוכב לג'יג

כניסה לחברים רשומים

ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.
 
 


מי מחובר כעת

61 אורחים, 5 משתמשים
צור., Fish, Eldad79, Max, JB
סך הכל משתמשים: 7368
סך הכל הודעות: 406995
סך הכל דיונים: 32993
סך הכל קטגוריות: 8
סך הכל פורומים: 53
רולר שוכב לג'יג
נכתב ע"י אייל הורוביץ   
שבת, 07 יולי 2012 22:28

השימוש ברולר שוכב לג'יג.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


מי לא יודע מה זה ג'יג?

במשפט אחד – הנעת דמוי בגוף המים באופן שיעורר את אינסטינקט התקיפה של הדגים ויגרום להם לתקוף... דמוי עופרת צבוע.
איזה תיאור משעמם.

הנה סרטון שיכניס בכם קצת אנרגיה:

 

 

 

 

אז מה זה באמת ג'יג?
בשבילי זה אומר לשכנע דג שהדמוי הקשור לחוט הוא בכלל דג פצוע שלא נדרשת השקעת אנרגיה רבה כדי לטרוף אותו, או שהדמויי הוא בכלל דגיג תמים ששוחה לאיטו במים לא מודע לסכנות האורבות בצללים. ג'יג זה למעשה להניע את הדמוי במהירות והקצב הנכונים על מנת לעורר את אינסטינקט התקיפה של הדג ושיגרמו לדג לתקוף גם אם אינו רעב

בשביל אחדים ג'יג זה ג'יגים, מקלות קרבון, טבעות סיק, חוטי בד, דמויים, סיכות, שוק לידר... ורולר. בשביל אחרים זה הזדמנות מדיטטיבית להתחבר לקצב הפנימי ולקצב של הים. הזדמנות לנקות את הראש והגוף, ולאחדים זו הדרך היעילה והמהנה ביותר להביא הביתה דגים גדולים, (או לתפוס ולשחרר כמובן)


ג'יג היא  אולי צורת הדיג הכי אגרסיבית שקיימת.  נדרש כח רב, כושר והרבה אמונה (האמונה היא הדבר החשוב ביותר בהתחלה ). אבל כשנתפס דג - אז זה לא סרגוס קטן. דייג הג'יג מטרגט את הדגים הכי תוקפניים ואגרסיבים שיש שם מתחת, אינטיאסים, לוקוסים, פארידות, טונות, ובמשקלים גדולים שלרוב עולים על כמה ק"ג.  המשמעות היא שמצד אחד נדרש ציוד קל, ארגונומי, ונוח כי הדייג נדרש להחזיק אותו ביד במשך כמה שעות, ומצד שני הוא חייב ליהיות קשוח, אמין  וחזק, הוא חייב לשדר לדייג בדיוק מה קורה שם מתחת וליהיות אינפורמטיבי, חד, ומדוייק. הרבה דרישות שלעיתים נוגדות האחת את השניה.

רולר שוכב לג'יג לייט EVEROL VJ6 - שים לב לגודל ביחס ליד של המשתמש.



בדיון הבא אני הולך להתייחס בעיקר לרולר. ולא לסתם רולר אלא דווקא לרולר שוכב.

במה שונה רולר שוכב המיועד לג'יג מרולר שוכב המיועד לסרף? או לזרזור? אני חושב שההבדל המהותי הוא בחוזק ובחומרים מהם עשויים המיכלולים. שני האחרונים מתוכננים לשחרר חוט בהתנגדות מינימאלית כדי לאפשר הטלות רחוקות.  רולר לג'יג שונה במקצת. שיחרור השפולה, והג'יג רץ למטה, עצירה, וסדרת הקפצות מהירות שמריצות את הג'יג שיכול ליהיות איפה שהוא בין 40 גר' לחצי קילו חזרה למעלה, כשהמטרה היא לעבוד באיזור התקיפה (Strike zone) בלבד - שם מסתובבים דגי המטרה שלנו. ושוב, עצירה, ניגוב זעה והורדת הג'יג.... וחוזר ומרים ומקפיץ ומוריד ומרים ומקפיץ ומוריד... לא קל.
רולר לג'יג יהיה בנוי משלדת אלומיניום חזקה שתפקידה ליהיות קלה ולהחזיק את הכל יחד בשלום ובדיוק וממערכת של גלגלי שיניים חזקים, לרוב מניירוסטה שתפקידם לתרגם את תנועת היד לסיבוב השפולה ולאיסוף חוט. אלומיניום וניירוסטה – משקל קל ועמידות למלח.
הידית צריכה ליהיות באורך המתאים ולספק מומנט אך גם תנועה נוחה ולא מוגזמת ליד. ידית האחיזה צריכה ליהיות מותאמת לכף היד, לא ליהיות מושפעת מזיעה, מי ים, פתיון חלקלק וכו', ולייצר מינימום התנגדות לגלגול (לצורך כך משתמשים במיסבים כדוריים בידית) והידית תיהיה בנויה מחומר מחוספס כגון סוגי גומי שונים או מאלומיניום מעובד שיש בו חורים להורדת משקל וניקוז וכן להקטנת תכונת החלקלקוות של המתכת בשילוב זיעה ומים.

שימו לב לידית הזו:


אבל רגע, למה בכלל רולר שוכב ולא רולר ספינינג? שאלה טובה.

חוזק ועמידות
רולר שוכב בתחומי מחיר סבירים יהיה חזק יותר, קל יותר, יכיל יותר חוט ויהיה קומפקטי יותר מרולר ספינינג. ללא ספק, רולר ספינינג מהרמות הגבוהות ביותר (כדוגמת סטלה, טווין פאואר סלטיגה, זיבאאס, ואן סטאאל) יוכלו להשתוות לרולרים שוכבים אולם רובנו, גם אם אנו מאוד רוצים, לא יכולים להרשות לעצמנו רולר שעולה 5,000 ₪ ואולי אף יותר, ולכן, בתחומי המחיר הסבירים והעממיים יותר רולר שוכב יתעלה על רולר ספינינג.


תכולת חוט
רולר שוכב יכול להכיל הרבה חוט, הרבה מאוד, ובניגוד לרולר ספינינג הוא יודע לשחרר את כולו בנוחות ובלי חיכוך עם שפת השפולה או 'שבירה' של החוט על הקשת (שבירה של 90 מע' של החוט שמגיע מלמעלה, מהטבעות ו'נשבר' אל החוט הנאסף על השפולה), ובנוסף, ברולר שוכב הציר שאוחז השפולה נתמך בשני צידיו לעומת תמיכה בחלק התחתון בלבד בספינינג, עם זאת למרות כל היתרונות, באופן מפתיע, רולר שוכב יהיה גם זול יותר לעומת רולר ספינינג באותה רמת איכות.

דראג.
ברולר שוכב יש שני סוגים של דראג – כוכב וידית (STAR DRAG ו LEVER DRAG  ) בכוכב מסובבים גלגל (המזכיר כוכב – ומכאן שמו) הנמצא בבסיס הידית והוא מהדק או מחליש את הלחץ על הדראג. ב LEVER DRAG מזיזים ידית. ב SD הדיסקיות קלאצ' נפרדות מהשפולה וב LD הן יושבות על אותו הציר ומסתובבות איתו. SD ו SG שניהם שיטות מצויינות ולרוב אנשים בוחרים בזו או בשניה בהתאם להרגלים. בגלל שב SD הדראג לא יושב על אותו הציר כמו השפולה יוצא שיש מאסה קטנה יותר לסובב בזמן ההטלה במצב של שפולה חפשית וההטלות רחוקות יותר. ולכן LD מקובל ברולרים  לטרולינג, סרף וזרזור.
ברולרים לג'יג מקובל יותר השימוש ב LEVER DRAG שם קל יותר ומהיר יותר לשנות את החיכוך ואת הדראג, וחשוב יותר - ניתן במהירות ובקלות לחזור לאותו כיוונון קלאצ' (STRIKE) בו בחרנו לעבוד- מה שקשה מאוד ומגושם לביצוע ב SD.
ב SD שטח החיכוך קטן יותר לעומת LD מה שמתורגם ב SD לקלאצ' חלק יותר ואחיד יותר - רוב הרולרים היותר איכותיים משתמשים ב LD מסיבה זו בדיוק.

רולר עם LEVER DRAG:


רולר עם STAR DRAG:


משקל הרולר.
תמיד אפשר להוריד מכל רולר עוד כמה גרמים בלי לחטוא לחוזק המבני שלו אולם יש לזכור שאחד מתפקידיו של גוף הרולר מעבר להיותו המבנה שמחזיק את כל החלקים הנייחים והנעים בדיוק מושלם הוא לשמש כקבל חום. הקלאצ' מייצר חום רב (כתוצאה מהחיכוך) ובעת מאבק ארוך בדג חזק יש לסלק חום זה ולאפשר לקלאצ' להתקרר כדי שימשיך לתפקד באופן יעיל (ממש כמו הבלמים ברכב, שכשהם רותחים הם לא בולמים ולכן הם מתוכננים עם אוורור לקירור). החום משוחרר אל החלקים הסובבים את דיסקות החיכוך ובמידה וחלקים אלה דקים ולא מסוגלים לאגור חום רב הרי הם יתחממו במהירות ודיסקות החיכוך – הקלאצ' – ישרפו ויפסיקו לתפקד. לכן, יש לשים לב שרולר קל משקל צריך ליהיות עם דראג נמוך יחסית. ביום יום לא נשים להבדל אולם בשעת האמת, בה נלחמים ומנסים לרסן ולעצור דג גדול, למשקל הרולר תיהיה השפעה חיובית על התפקוד של הרולר.

יחס גלגול.
רולר לג'יג צריך ליהיות מהיר אך עם זאת חזק. לרוב לשימושי ג'יג, נעדיף יחס גלגול גבוה – כלומר מהיר ונשתמש ברולר בעל יחס גלגול של 6.2:1 (שמשמעו – על כל סיבוב של הידית השפולה עושה 6.2 סיבובים, יחס מהיר מכונה HG – HIGH GEAR) מי שמעוניין ביותר כח ופחות במהירות יבחר ב יחס גלגול נמוך יותר, למשל 4.8:1 (POWER GEAR- PG ), יש גם XG שזה EXTRA HIGH GEAR

איך עובדים עם הקלאצ'?
לקלאצ' יש שלושה מצבים –
FREE SPOOL – מצב בו השפולה משוחררת לחלוטין
STRIKE – מצב בו הדייג מכוון את הקלאצ' בהתאם לדג אותו הוא מתרגט – אם זה לוקוס אזי הקלאצ' יהיה הדוק, אם זה דג אחר הקלאצ' יהיה פתוח יותר בהתאם לבחירת הדייג. לאחר שהדג נתפס הדייג יכול לשנות את התנגדות הקלאצ' בהתאם ללחץ שמפעיל הדג.
FULL – מצב בו הקלאצ' סגור באופן מקסימאלי
העבודה נעשית לרוב במצב STRIKE כשלאחר הנעילה משנים בהתאם ללחץ שמפעיל הדג את כוונון הקלאצ'. לרוב לא נגיע למצב של קלאצ' נעול אלא תמיד נותיר אותו פתוח דיו כדי שהדג יוכל 'להוציא חוט' (סגנון עבודה זה מאפשר לנו לעבוד עם חוטים דקים מאוד בידיעה שהקלאצ' מחפה על דקיקות החוט) מי שעובד מקיאק מנצל למעשה את הקלילות והתגובתיות של הקיאק כקלאצ' שני.

איך יודעים כמה חזק צריך ליהיות הדראג במצב STRIKE?
לרוב מומלץ לכוון אותו לבערך שליש מהטסט של החוט הראשי שלכם. במשך הזמן תקבלו תחושה ביד מה זה אומר אבל לפעמים הראשונות תוכלו לעשות זאת עם משקל נייד אליו תקשרו את החוט ותמשכו - ככה תראו באיזה משקל חוט מתחיל לצאת - ןעדיף לישות זאת כשהרולר על המקל והחוט עובר דרך הטבעות.
תשנו את הכיוונון באמצעות הבורג הקטן שנמצא בצד הרולר בצד שבו נמצאת הידית - בורג זה משנה את הדראג כשמסובבים אותו. שימו לב לסובב את הבורג אך ורק כשידית LD במצב פרי ספול!!! , וזכרו תמיד לעבוד במצב סטרייק ולא מצב FULL כדי שאם ינעל דג גדול החוט לא יקרע (במצב FULL זה עלול לקרות) ותיהיה לכם שליטה על הפייט עם הדג. זיכרו שלהדק תמיד אפשר, אבל אם החוט נקרע - לא יהיה טעם להרפות...
אם למשל יש לכם חוט 30 ליב' על הרולר - דאגו לכוון את הדראג במצב סטרייק ל 10 ליב'. עכשיו תזיזי את הידית של ה LD כמה מ"מ קדימה ותמדדו מה הדראג, ואתזיזו שוב ותמדדו שוב - למה? פשוט כי ככה תלמדו איך הרולר ובפרט הקלאצ' מתנהג ותדעו באיזו נקודה אתם עלולים לגרום לחוט להקרע. חשוב לא?
אגב, פעולה זו נעשית פעם אחת בלבד (ועושים אותה בבית) ויש לחזור עליה רק אם החלפתם חוט לחוט חדש בעל טסט שונה.

לא ברור מספיק? הנה סרטון שיבהיר:

 



חוט.
בג'יג משתמשים בחוטי בד בלבד. חוט בד אינו נמתח, בניגוד לחוטי מונו שיכולים להמ ת  ח המון. אם נשתמש בחוט גמיש שיכול להמתח הרי שכשנקפיץ את הג'יג בעומק החוט יספוג את ההקפצה והג'יג לא יזוז. חוט בד הוא דק יותר מחוט מונו בעל אותו חוזק קריעה (TEST) ולכן כשנשתמש בחוט בד נוכל לשים על השפולה הרבה יותר חוט. בנוסף, עביו הדק יותר של חוט הבד יגרום להשפעה נמוכה יותר של הזרמים על החוט ולירידה מהירה יותר ואנכית יותר של הג'יג (במיוחד בדריפט) השימוש בחוט בד משמעו שיש יותר לחץ על השפולה ועל המכלולים ומחייבים שימוש במיגלולים איכותיים יותר ברולר. עם זאת, חוטי בד יחתכו בקלות (כשהם מתוחים) במגע עם סלע ולכן נהוג להשתמש בשוק לידר. השוק לידר הוא פיסה של חוט מונו גמיש במיוחד, עמיד לשיפשופים וקריעה ולעיתים עשוי חומרים בעלי ניראות נמוכה במיוחד – למשל פלואורוקרבון. השוק לידר בולם את 'נגיחות' הדג, מוריד מהלחץ על המכלולים, שומר על החוט מתוח וכשצריך הוא זה שמתחכך בסלעים.

תחזוקה וטיפול שוטף
כמו כל מכונה ראוי לשמור על הרולר שלנו מוכן ל'עבודה' ועם המכלולים משומנים ומגורזים כיאות.
מה זה כיאות? פה לא שופכים שמן וגריז כמו שמורחים חומוס על באגט אלה מתמקדים במקומות הנכונים ובכמויות הנכונות והכי חשוב - בשמנים ובגריז היעודים.
טיפ: קיבלתם שמן מהיצרן? השתמשו בו (אווט, שימנו ואחרים מספקים את הרולרים עם בקבוקון שמן באריזה - לפחות בחו"ל, בארץ איני יודע אם מסופק או לא).

אני אישית מטפל ברולרים שלי - השוכבים והספינינג בחומרים הבאים:
גריז - CAL'S
שמן - QUANTUM HOT SAUSE - שמן אדום, דביק ולא מתפזר
שמן של שימנו שקיבלתי עם כל רולר שקניתי - בשימאנו השמן הוא המדלל של הגריז שלהם ולכן אני מקפיד להשתמש בזה ברולרים שלהם.
הערה: יש כל מיני שמנים וגריזים בתרסיס - טרם זכיתי להשתמש.

מה עושים:
רולר LD קל לפירוק והרכבה יותר מאשר רולר SD. לרוב הבעיה היא בהרכבה ולא בפירוק.
שנית. בפעמים הראשונות אחרי כל הרכבה ישאר לכם ביד חלק 'מיותר' שאין לכם מושג לאן הוא שייך - קפיץ קטן, בורג, דיסקה... שימו לב שמבחינה עקרונית אם תרכיבו ותפרקו די פעמים אחרי כמה נסיונות יהיה בידכם מספיק חלקים לבניית שני רולרים .

תחזוקה שוטפת
ניירוסטה ואלומיניום עמידים למי מלח, אבל גם זה עד גבול מסויים ובשלב  כלשהו אם לא נטפל נמצא על האלומיניום קורוזיה בצורת אבקה לבנה או כתמי חלודה בניירוסטה ומלח ממי ים שנכנסים ויוצאים יבנה על המיכלולים הפנימיים ויפריע לעבודתם התקינה.
לכן דבר ראשון עם החזרה לחוף יש לשטוף את הרולרים היטב תחת מים זורמים ולהניח לייבוש. אם יש חורי ניקוז למים בבסיס הרולר שמנקזים מים מהשפולה יש להניח את הרולר כשבסיס הרולר למטה כדי לאפשר לעודפי מים לצאת. אני אישית לא טובל את הרולר למרות שיש מי שממליץ על כך וכמובן לא משתמש בשום סבון שכן סבון ממיס את השמנים והגריזים.
לאחר הייבוש אני מרסס ספריי סיליקון שתפקידו להוות שכבת מגן. זה לא שכל יום אני עושה את זה אלא במקרה הטוב אני מרסס כל חודש - חדשיים ובעיקר לפי תדירות היציאות לים.

טיפול מונע
אחת לשישה חודשים אני מפרק את הרולר כפי שיתואר להלן. לפני הפירוק יש להצטייד בשרטוטים הסכמטיים של הרולר אותם קיבלתם יחד עם הרולר או למצוא אותם באתר היצרן.

הנה סרטון לדוגמא:

 

 


למי שמשתמש ב LOW PROFILE:
.

http://www.metacafe.com/watch/1245790/properly_lubricating_baitcasting_fishing_reel/

 

 

כל רולר בנוי מעט שונה ובכל רולר יש מספר שונה וסוג שונה של לגרים (פתוחים - בהם ניתן לראות את הכדוריות לנקות ולזלף פנימה שמן יעודי , או סגורים בהם הלאגר אטום). באופן כללי אני פותח את הרולר על ידי הסרת המיכסה מהצד של הידית. יש דגמים שדורשים פירוק של הידית ויש דגמים שלא, ברולרים שלי - EVEROL - אני פותח 4 ברגי אלן וזהו, אני בפנים.
אני מוציא את השפולה ואת הציר המרכזי, גלגלי השיניים ודסקת הקרבון.
זה הזמן לשים את השפולה עם חוט הבד בכלי עם מים פושרים (פושר = שאפשר לשים את היד בלי לחוש כאב. אם כואב או מופיעה אדמומיות או שלפוחיות יש להוציא מיד את היד ולהוסיף מים קרים ) אני מוסיף מעט מרכך כביסה וטובל בפנים את השפולה. המטרה היא להוציא משקעי מלח ולרכך את החוט. בזמן שהחוט טובל לו באמבט החמים חוזרים לעבוד על הרולר. טיפ חשוב - כמה שעות טבילה יעשו לחוט טוב בלב. טבילב קצרצרה היא חסרת משמעות.
מנגבים עם נייר סופג וקיסמי אזניים ומסירים לכלוך וגריז ישן מהמכלולים ושוטפים במי ברז. טיפ חשוב: שימו רשת בפתח הניקוז שאם משהו ייפול הוא לא ילך לים.
מייבשים עם נייר סופג ומייבש שיער.

עכשיו הזמן להרכיב בחזרה.
אני תמיד שם מעט גריז (כמו ששמתם לב יש דגש על המילה מעט) על דיסקת הדראג באופן מפתיע זה לא משפיע על ביצועי הקלאצ' (אני עושה את זה כבר שנים בכל הרולרים שלי כולל בספינינג) אבל הופך אותו להרבה יותר חלק ואחיד. כמובן שכאן אני משתמש אך ורק בגריז CAL'S שמתאים בדיוק למשימה זו מבחינת עמידות לחום ומומלץ על ידי יצרנים רבים.
כמה טיפות שמן בנקודות החיכוך והלאגרים, גריז על גלגלי השיניים (לא יותר מידי אחרת באופן מפתיע יהיה רעש מתכתי - שלא מעיד על נזק כלשהו, אבל עדיין לא נעים לאוזן - בזמן הגלגול) ומתחילים לסגור לפי הסדר שפתחתם.
בפעם הראשונה צלמו מידי פעם תמונה כדי שאם לא תיהיו בטוחים כיצד חלק מסויים יושב עדיין תוכלו לחזור לתמונה ולשחזר את המצב שהיה.
רולרים רבים בנויים אלומיניום ובנקודות המגע שבין האלומיניום לברגי הניירוסטה עלולה להווצר ריאקציה שמסתיימת בקורוזיה לכן לפני סגירת הברגים של המכסה בחזרה יש לשים מעט גריז על הבורג ואז לסגור - זה גם יקל על הפתיחה הבאה.
לא לשכוח כמה טיפות שמן בבסיס הידית לשימון הלאגר או מיסב האוקולון (תלוי בדגם) ואם ממש בא לכם לפנק את הידית הרי שבחינת הידית מקרוב תראה לכם שיש מכסה קטנטן ולרוב מאורך, (לרוב עם לוגו היצרן) שניתן להסרה על ידי פירוק שני ברגים קטנים. מתחת ישנו כל מכלול הידית וזילוף כמה טיפות שמן יעשה לה רק טוב.

הגעתם עד לפה - הטיפ הכי חשוב הוא שתמיד תוכלו למסור את הרולר ליבואן לשם תחזוקה שוטפת וטיפול, אבל אם תעשו זאת לבד - ההנאה (לפחות שלי) תיהיה כפולה.

בהצלחה

 

אייל הורוביץ

 
Top