כניסה לחברים רשומים

ברוך הבא, אורח. בבקשה התחבר או הירשם.
 
 


מי מחובר כעת

92 אורחים, 1 משתמש
sloz
סך הכל משתמשים: 7539
סך הכל הודעות: 424641
סך הכל דיונים: 35135
סך הכל קטגוריות: 8
סך הכל פורומים: 53
זרזור בייבי אינטיאס
נכתב ע"י רון דדון   
שבת, 08 ספטמבר 2012 19:22

עונת הבייבי אינטיאס בקרבת החוף קצרה מאד ומהנה מאד!
לכל מי שלא מכיר את הנושא, הרי לפניכם מאמר קצר על שיטת הדיג המומלצת ביותר לתפיסתו - דיג בז'ירז'ור.
טרם קריאת המאמר אנא הפנו ליבכם לדבר הבא:
האינטיאסים הצעירים הינם טורפים מהירים, גרגרנים ולא בררנים גדולים. הם יחסית קלים לתפיסה, ועל כן ביום דיג טוב ניתן לתפוס דגים רבים.
הדגים האלו הם העתיד של הזן הזה. מדובר על דגים במשקלים של 0.2 - 1.5 ק"ג לערך, כאשר זן זה יכול להגיע למשקל של עשרות קילוגרמים.
אין לי מטרה להיכנס לאף אחד לצלחת, ובהעדר חוק מוגדר כל אחד יעשה כרצונו, אך בקשה ממני אליכם - חוסו עליהם.
בימים בהם נתפסים יחידות רבות, קחו לכם את ה2-3 דגים שישמשו ארוחה יפה על השולחן, ואת האחרים שחררו בחזרה למים.
העתיד של הדיג נמצא גם בידיים של כל אחד ואחד מאיתנו.
קצת על האינטיאס:
האינטיאס הינו דג טורף פלגי נודד ממשפחת הצנינונים (Jacks), אשר מבקר בקרבת חופי ישראל מסוף הקיץ עד תחילת האביב. ניתן למצוא אותו בעומקים גדולים לאורך כל השנה.
מדובר בדג שמשקלו המירבי נושק ל-80 ק"ג ואורך של 2 מטרים. הוא ניזון מדיונונים, סרטנים למינהם ודגים.
לאינטיאס סממן בולט של פס בצבע ענבר (צהוב-זהוב, Amber) מקצה הראש לכיוון הזנב (ועל כל שמו באנגלית Amberjack).
הדג חי באיזורי ריפים טבעיים, "תקלות" (ספינות טבועות, פסולת טבועה) ואף באיזורים חוליים במקרים מסויימים.
הדג נחשב כאחד הדגים החזקים ביותר, ואף מכונה באיזורים שונים בעולם בשם Reef Donkey (חמור הריף), על עקשנותו במלחמה.
דיג בז'ירז'ור:
את האינטיאס הצעיר (בייבי) ניתן לתפוס בקלות בשיטת הז'ירז'ור. הדגים הצעירים לא בררנים ומאד תוקפנים, וקל מאד לשכנע אותם לתקוף דמויים, בעיקר כאלו שנעים במהירות על פני המים או קרוב אליהם.
מילת המפתח בדיג זה היא מהירות - כמה שיותר מהר, יותר טוב! אל תחששו מפני "מהר מידי", שכן מהירים ככל שתהיו, האינטיאס יהיה מהיר מכם.
דמויים מומלצים:
"נוצה"
הנוצה המסורתית שנפוצה בעיקר באיזור הצפון. מדובר על משקולת עופרת חרוטה לצורה של קליע, שעליה מודבקות מס' נוצות לבנות (של תרנגול). כאשר מריצים את הנוצה על פני המים, היא מדמה דגיג שבורח ומפרפר על פני המים.
דיג עם נוצה יכול להיות מעייף מאד אם אין ציוד מתאים. מקלות מומלצים הם מקלות ז'ירז'ור יחסית כבדים (על מנת להתאים וליצור סט מאוזן עם הרולר) ורולרים במידה 5000 ומעלה בעלי יחס סיבוב של לפחות 5:1. רולרי ז'ירז'ור קטנים יותר, עם יחס גדול ככל שיהיה, יגרמו לעייפות מהר מאד, ובנוסף יתכן שלא יאפשרו להפיק את המהירות הדרושה.
את הנוצה מטילים רחוק ככל הניתן ומכאן יש 2 גישות שונות, שתיהן עובדות:
1) לפני שהנוצה נוגעת במים, סוגרים את הקשת, משאירים את המקל בזווית של 45-60 מעלות כלפי מעלה, ומתחילים לגלגל במרץ חזרה. באופן זה הנוצה נשמרת ממש על פני המים, יוצרת בלאגן על פני המים ומושכת את תשומת הלב של הדגים.
2) לתת לנוצה לשקוע מס' שניות לאחר שפגעה במים, להוריד את קצה המקל לקו המים, ולהחזיר חזרה בגילגול מהיר ובלתי פוסק. באופן זה הנוצה מתרוממת במהירות מעומק של מס' מטרים (תלוי כמה זמן מחכים שהנוצה תשקע) ובשלב מסויים תמשיך במסלול על פני המים כדומה לגישה הראשונה. היתרון של שיטה זו שאם הדגים לא פעילים על פני המים, אז הדמויי נמצא גם באיזורים עמוקים יותר למשוך את תשומת ליבם.

מומלץ לצפייה באיכות HD
"ניקלים"
הניקלים מוכרים כמעט לכל דייג מז'רז'ר. מדובר על חתיכת מתכת מבריקה בגוונים שונים, כאשר זווית חיתוך מסויימת גורמת לניקל לנוע מצד לצד בזמן גרירה במים.
עם ניקלים ניתן לדוג ב-3 שיטות:
1) זריקה רחוקה ככל הניתן, ברגע הנגיעה במים להתחיל להחזיר בקצב בינוני עד מהיר, ללא הפסקה.
2) זריקה רחוקה ככל הניתן, ברגע הנגיעה במים לגלגל מספר גילגולים, לעצור למספר שניות, לגלגל מספר גילגולים וחוזר חלילה.
3) זריקה רחוקה ככל הניתן, ברגע הנגיעה במים להמתין עוד מספר שניות לשקיעת הניקל, להקפיץ חזק מעלה עם המקל תוך כדי איסוף חוט רפוי, להמתין לשקיעה שוב וחוזר חלילה.
כל השיטות עובדות, יש ימים ששיטות מסויימות יותר מאחרות, הכל תלוי במצב האכילה ומיקום הדגים באותו היום (קרוב לקרקעית, על פני המים וכו').
ניקל מומלץ במיוחד הוא הKastmaster של חברת Acme או חיקויים טובים שלו, במיוחד במידות של 14-21 גרם בגוון כסף או כסף עם פס ירוק.

מומלץ לצפייה באיכות HD
"ג'יגים"
תחום הג'יגינג צבר תאוצה אדירה בשנים האחרונות, ויחד איתו תחום נפרד של ג'יגינג מהחוף. השיטה עדין לא נפוצה במיוחד, אך במקומות אחרים בעולם היא מוכרת מאד והתוצאות מרשימות.
השימוש הוא בעצם באותם הג'יגים שמשתמשים מסירה, פשוט במשקלים נמוכים יותר של 20 עד 60 גרם. ישנם מקלות יעודיים לג'יגינג מהחוף ומי שיכול להרשות לעצמו כמובן מומלץ שיצטייד במקל מתאים, מי שלא, יכול להשתמש במקל ז'ירז'ור כבד - מקל בעל פעולה מהירה (Fast Action) הינו חובה בשיטה זו.
הג'יגינג מתבצע ממש בזהה לג'יגינג מסירה, אך במקום שנוריד את הג'יג אופקית כלפי מטה, אנו נזרוק אותו רחוק ככל הניתן ואז נמתין לשקיעה שלו לקרקעית (באיזור סלעי מומלץ לא להמתין ממש עד להגעה לקרקעית). לאחר שהג'יג שקע, יש להתחיל במשיכות רצופות וגילגול הרולר בהתאם, בדיוק כפי שעושים בג'יג מסירה. בהתאם לעומק המים באיזור, כל מספר גילגולים הג'יג יגיע חזרה לפני המים ויש לאפשר לו לשקוע שוב.
ניתן להשתמש עם קרסי עזר (Assist Hooks) על הג'יג או לחלופין להשתמש בקרס יחיד או משולש בקצה הג'יג.

מומלץ לצפייה באיכות HD
"רגלו"
הרגלו נועד לדמות צלופח חול, אך עובד מצויין גם בדימוי דגיג קטן שבורח. לדיג הבייבי, מומלץ להשתמש אך ורק בבומבט ולא במשקולת, שכן הרעש שהבומבט עושה על פני המים מושך את תשומת ליבם של האינטיאסים. גדלים מומלצים הם 6-8 ס"מ, וצבעים לבן פנינה או ראש אדום. ברגלו העבודה היא הקלה ביותר - זריקה רחוקה ככל הניתן, וגילגול חזרה בקצב אחיד בינוני עד מהיר.
קצת על ציוד:
דייגים רבים שומרים לאינטיאס מקום מיוחד כדג חזק באופן חריג שמחייב ציוד חזק במיוחד. הדג אכן נלחם חזק מאחרים, אך כל ציוד ז'ירז'ור סטנדרטי יעשה את העבודה, מלבד שיטת הנוצה שדורשת מהירות החזרה גבוהה מאד.
רולר בגדלים 2500-4000, חוט נילון או בד בחוזק 10-20 ליברות.
למשתמשים בחוט בד באיזור סלעי ממליץ בחום להוסיף מוביל (Leader) של לפחות 2-3 מטרים של חוט נילון בחוזק מתאים, עדיף אף פלורוקרבון ולא נילון רגיל. האינטיאס נוטה למשוך חזק מאד מטה, להסתובב צמוד לסלעים ולשפשף את החוט בסלע עקב כך. איבדתי מספר דגים עקב רגע אחד של חוסר תשומת לב שהדג קרוב לריף והוא משך חזק מטה והחוט השתפשף בריף.
מקלות מומלצים הם באורכים 2.4 עד 3.3 מטרים בהתאם לנוחיות הדיג, אין שום יתרון למקל ארוך או קצר יותר (ההבדל מתבטא כמובן במרחקי הזריקה). באופן כללי (עם דגש מיוחד על הג'יג כפי שנרשם), מומלץ מקל בעל פעולה מהירה (Fast Action), כדי שלא יהיה גמיש מידי ויאפשר לדג לעשות כרצונו (המנעו ממקלות בעלי פעולה איטית).
מצב הים:
מצב הים האופטימלי הוא לא שטוח, אך גם לא סוער. גלים של כחצי מטר יעשו את העבודה. ים עם קצת קצף על קצה הריף, גלים של כחצי מטר, ובעיקר צלול - מתכון מנצח!
השעות המומלצות הן דווקא אחרי צאת השמש, להבדיל מאחיהם הגדולים שהיינו יוצאים לחפשם מהחוף בשעות לא הגיוניות מאמצע הלילה עד הזריחה, הבייבי דווקא מתעוררים לחיים בעיקר משעה 7-8 בבוקר שהשמש כבר במיטבה ונשארים איתנו עד השקיעה. השעות הכי חזקות מהניסיון שלי הן 9 עד 11 בבוקר.

מומלץ לצפייה באיכות HD
איזורים:
האינטיאסים הקטנים כגדולים מסתובבים באיזורי ריפים טבעיים או מלאכותיים ובסביבת "תקלות" (ספינות טבועות וכו'). חופים סלעיים טבעיים בעלי מים עמוקים (3-4 מטרים לפחות) הם המקומות המומלצים ביותר לחפש אותם. שוברי גלים מעשי אדם גם מקומות מומלצים. חופים חוליים לחלוטין אינם איזורים אופטימלים, אך גם שם היו תפיסות.
יש לנהוג במשנה זהירות בריפים הטבעיים במצב ים גלי, שכן הגלים שמתנפצים ומציפים את הסלעים יכולים לגרום לנפילת הדייג ברגע אחד של חוסר איזון.
שיטה מומלצת לדיג באיזורים אילו במקרה של ים גלי, היא שיטת ה"חסידה". באם מגיע גל, יש להרים רגל אחת ולעמוד רק על רגל אחד. הדבר אומנם נוגד את האינסטינקט הטבעי, אך בעצם עוזר למנוע את נפילתו של הדייג, שכן המים "גולשים" מסביב לרגל האחת בקלות ולא מושכים אותה אחורה, כאשר עם הדייג יעמוד עם 2 רגלים צמודות, התנגדות המים תהיה חזקה יותר ותמשוך את הדייג לאחור.
עונות:
העונה המומלצת היא סוף הקיץ אל תוך תחילת הסתיו. מאמצע חודש אוגוסט עד סוף ספטמבר עד אמצע אוקטובר זו התקופה האופטימלית לחפשם.
כמובן שבדיג כמו בדיג - אין חוקים ברורים, ויתכן שהאינטיאסים יגיעו מוקדם יותר, יעזבו מאוחר יותר וכדומה.
יש גם עונות שהם כלל לא מתקרבים לחוף (היתה עונה כזו לפני כ-3-4 שנים, שהתפיסות מהחוף היו בודדות ואפסיות לחלוטין במשך כל העונה).
זה הזמן...
צאו, תהנו ותדווחו!
כל הזכויות שמורות (C) - פורום הדיג הספורטיבי בישראל - 2012 - רון דדון

 
Top